Badania jakościowych to badania, w których staramy się dogłębnie odpowiedzieć na pytania niemierzalne wartościowo, a dotyczące różnorakich zachowań i preferencji. W badaniach jakościowych możemy korzystać z kilku metod:
Zogniskowany wywiad grupowy
Zogniskowany wywiad grupowy (potocznie: fokus) to najbardziej popularna metoda badań jakościowych. Często określa się ją mianem FGI (ang. Focus Group Interview). Takie spotkanie musimy poprzedzić starannym przygotowaniem, między innymi rozpoznaniem potrzeb informacyjnych Klienta i trafnym sformułowaniem problemu badawczego. W kolejnym kroku skupiamy się na wyborze metody i techniki badawczej najbardziej zbliżającej nas do osiągnięcia założonego celu badania. Zastanawiamy się, czy na pewno badanie jakościowe da odpowiedź na wszystkie pytania czy może powinno być jedynie częścią procesu poznawczego, uzupełnionego jeszcze na przykład o badania ilościowe.
Wywiad pogłębiony
Czasem sugerujemy przeprowadzenie indywidualnego wywiadu pogłębionego IDI- Individual in-depth interview, szczególnie jeśli poruszamy tematy osobiste lub budzące duże emocje.
Pozostałe aspekty
Nie mniej istotny jest wybór naszej grupy docelowej, przygotowanie wyszkolonego moderatora, który zdoła poprowadzić grupę w pożądanym kierunku oraz zaplecze techniczne.